|
2016-07-06 08:37:37, szerda
|
|
|
II.6.3.A keresztyének és az állam; institutum; coexercitio; császárkultusz; Plinius levele; Traianus rescriptuma
A keresztyénekre nézve az egész korszakban jellemző volt a jogi bizonytalanság, annak ellenére, hogy a római jog is híressé tette a birodalmat. A római büntetőjogban nem volt olyan törvény, amely alapján a keresztyéneket üldözni lehetett volna; olyan rendeletek sem voltak, amelyek az államvallás elleni bűnökről szóltak volna. Nincs olyan általános császári rendelet vagy dekrétum sem, amely a keresztyénüldözéssel lett volna kapcsolatos.
Az állam a keresztyénségben először egy zsidó szektát látott. Amikor nyilvánvaló lett, hogy külön vallásról van szó, úgy tekintették, mint bármelyik más ,,idegen" vallást. Az ellenséges hang egyre erősebb lett - mondván, hogy a keresztyének felségsértők, államellenesek, új babonákat terjesztők (Suetonius) stb. Az első században éppúgy, mint korábban, a hatóságok csak akkor léptek fel, amikor az új vallás az ,,állambiztonságot" veszélyeztette. Ez azt jelentette, hogy a keresztyén vallás mindig gyanús volt, mindig figyelték híveit a korabeli rendőrök. Majdnem törvényen kívüli helyzetben voltak.
Az első században egy jogi újdonságot is bevezettek, az ún. institutumot: ha egy bűncselekményt be lehetett bizonyítani, az egyben bizonyítékot jelentett más bűncselekményekre is. Ha valaki keresztyén, akkor biztos gyermekgyilkos, paráználkodó, vérfertőző is.
Egy másik jogi lehetőség volt az üldözésre a coexercitio: a helytartónak joga volt arra, hogy a rendet, a nyugalmat rendőrségi fellépéssel és büntetésekkel fenntartsa. Ezt a felhatalmazást a keresztyének ellen is használni lehetett: a népharagból többször pogrom lett. Ha a nép keresztyéneket támadott meg, az felkelésnek számított, és akkor már megvolt az indok az ellene való állami fellépésre, amely általában nem jelentett segítséget a keresztyéneknek.
Még egy harmadik jogi lehetőség is fennállt, amely jóvá hagyta az üldözést: ha a császárkultuszt visszautasították, ezt mint felségsértést és hazaárulást értelmezték.
Mindebből látszik, hogy eleinte a hatóságok részéről nem volt tervszerű üldözés. Ez csak 249-től változik meg, s ettől kezdve tör ki többször is általános keresztyén üldözés. Előtte az üldözések mindig helyi jelenségek voltak. Ezért kevés információnk van arról, hogy ezek hogyan is zajlottak, de ez nem jelenti azt, hogy ezek elhanyagolhatók lennének. Valószínűleg nagyon sok ,,névtelen" keresztyén lett áldozata a helyi üldözéseknek is. Lényegében minden keresztyént fenyegetett az üldözés.
Tanulságos dokumentum az a levél, amelyet 110 körül az ifjabb Plinius, Bithynia helytartója írt Traianus császárnak (98-117), aki császári válaszban reflektált erre a levélre. Plinius tanácsot kért a ,,keresztyén kérdésben", mivel az ő területén már sok keresztyén volt, s nem tudta pontosan, hogy hogyan kellene fellépni. Levelében leírta, hogy mit csinált, ha keresztyéneket jelentettek fel: ,,Megkérdeztem, hogy keresztyének-e? Ha bevallották, hogy azok, halálbüntetéssel fenyegetve másodszor és harmadszor is megkérdeztem. Ha megmaradtak vallástételük mellett, halálra ítéltem őket. Mert akármilyen legyen hitvallásuk, nem kételkedem, hogy makacsságuk büntetést érdemel."
A bánásmód valószínűleg általánosságban is ez volt: a tény maga, hogy valaki keresztyénnek vallja magát, már éppen elég okot adott a halálbüntetésre. Mivel a keresztyének nem vettek részt az államvallásban, ezért nem érdekes, hogy mi a tanításuk, milyen az életvitelük - az egész ,,makacsság és ragályos babona." Az is kiderül Plinius leveléből, hogy gyakran ,,névtelen feljelentések" is érkeztek, illetve arról is olvashatunk, hogy amikor kihallgatták az embereket, azok gyakran tagadták, hogy keresztyének lennének, vagy azt mondták, hogy már nem keresztyének.
Traianus császár válaszából (rescriptum) leírja, hogy névtelen feljelentés alapján, senkit nem szabad üldözni: ez ,,méltatlan korunkhoz." Továbbá azt mondja, hogy csak személyek ellen szabad fellépni és nem csoportok ellen. Ha a perbefogott megbánást mutat, áldozatot mutat be az isteneknek és a császár képe előtt, akkor minden további eljárást meg kell szüntetni. Ez az útmutatás lényegében a második század végéig maradt érvényben. A levélváltásból világos, hogy nem az a kérdés, hogy a keresztyéneket üldözni kell-e, hanem csak az, hogy hogyan. Az is látszik, hogy a hatóságok a keresztyéneket először nem keresték, hanem a nép jelentette fel őket. A per lényege mindig az volt:
keresztyén-e vagy nem. Ha valaki keresztyén, akkor istentelen, istentagadó, felségsértő, ezért veszélyezteti az államot. Bár sok más vád is volt (ld. fentebb) - a perben ez volt a lényeg. Feltűnő az is, hogy a Krisztus megtagadása és egy császárnak bemutatott áldozat után elejtették a vádat, ezért ez nagy kísértés volt a perbefogottaknak, mert a büntetések kegyetlenek voltak: keresztre feszítés, lefejezés, cirkuszi vadállatok elé való dobás, kényszermunka bányákban (amely a gyakorlatban halált jelentett), lányok és nők esetében gyakran bordélyházba kényszerítés. (folyt. köv.)
Jos Colijn |
|
|
0 komment
, kategória: Egyetemes egyháztörténet |
|
Címkék: állambiztonságot, halálbüntetéssel, keresztyénségben, perbefogottaknak, halálbüntetésre, általánosságban, keresztyéneknek, elhanyagolhatók, császárkultuszt, keresztyéneket, bizonytalanság, államvallásban, gyermekgyilkos, felhatalmazást, államellenesek, császárkultusz, bűncselekményt, levélváltásból, keresztyénekre, veszélyeztette, büntetőjogban, keresztyénnek, felségsértést, büntetésekkel, veszélyezteti, vallástételük, kényszermunka, feljelentések, keresztyének, bizonyítékot, paráználkodó, gyakorlatban, institutumot, kihallgatták, megkérdeztem, valószínűleg, keresztyénekre nézve, egész korszakban, jogi bizonytalanság, római büntetőjogban, keresztyéneket üldözni, államvallás elleni, keresztyénségben először, zsidó szektát, ellenséges hang, keresztyének felségsértők, első században, hatóságok csak, keresztyén vallás, korabeli rendőrök, jogi újdonságot, egyben bizonyítékot,
|
|
|
|
Szép estét kedves látogatóimna... Minden gyerek jó. Minden gyerek jó. Nehezen engedem A világnak égető szüksége van ... Kellemes esti időtöltést Környezetvédelem Paul David Tripp Április 26 Facebookon kaptam A föld szépségéért Alakot vált... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Föld napja április 22 Paul David Tripp Április 25 Facebookon kaptam Mindenünk, amink van, amit sze... Facebookon kaptam Facebookon kaptam Paul David Tripp Április 23 A Mester kezének érintése Zilahy Lajos gondolata Föld napja április 22 Nehezen engedem A végzet az Mosolyogtál már ma? Próbálkozni kell ahhoz, Paul David Tripp Április 23 A keserű igazság Becsüld meg azt amid van,... Facebookon kaptam Jó éjszakát Ahogy emelkedik a rezgés... Facebookon kaptam Az idő elsodorja létezésünk A fenyő nem szép fa, (...) Facebookon kaptam Facebookon kaptam Szép estét kedves látogatóimna... Gondolatok az életről és szere... William Shakespeare idézet Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam S a dalok tanulsága Muratáj Szent György napi hiedelmek, s... Minden szülő a lényével nevel. Ma a legtöbb civilizált ember ... Egyszerűen Facebookon kaptam 802 esztendeje, 1222. április ... Facebookon kaptam Gizike bar... Beney Zsuzsa - Sirató Facebookon kaptam próbáljuk ki az őszinteséget Próbálkozni kell ahhoz, Facebookon kaptam Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától Két tekintet van Mindenünk, amink van, amit sze... Pocsai Piroska - NE SIESS! Facebookon kaptam Facebookon kaptam Krisztinától Ez a jó az alvásban. Facebookon kaptam Irgalom és ítélet Fodor Ákos költő, Beney Zsuzsa - Balatoni elégia Szép estét kedves látogatóimna... Pillangó képre írva Vannak arcok Próbálkozni kell ahhoz, Pillangó Lábad nyomát megőrzi a föld. Jó éjszakát Föld napja április 22 Facebookon kaptam Nagyon furcsa szeretni valakit... Föld napja április 22 Próbálkozni kell ahhoz, Emlék Az udvariasság alapja: önismer... Búzaszentelés Gárdonyi Géza - Április végén Facebookon kaptam Emberként automatikusan értéke... Viharban csak az a fa marad ál... Facebookon kaptam Föld napja április 22 Gábor Dénes gondolata A világnak égető szüksége van ... Esti kép Facebookon kaptam Minden gyerek jó. Szép estét kedves látogatóimna... Facebookon kaptam A Gömb
|
|
|
|
keresztyénekre nézve, egész korszakban, jogi bizonytalanság, római büntetőjogban, keresztyéneket üldözni, államvallás elleni, keresztyénségben először, zsidó szektát, ellenséges hang, keresztyének felségsértők, első században, hatóságok csak, keresztyén vallás, korabeli rendőrök, jogi újdonságot, egyben bizonyítékot, másik jogi, helytartónak joga, nyugalmat rendőrségi, keresztyének ellen, népharagból többször, felkelésnek számított, ellene való, harmadik jogi, császárkultuszt visszautasították, hatóságok részéről, üldözések mindig, helyi üldözéseknek, ifjabb Plinius, bánásmód valószínűleg, tény maga, életvitelük –, egész „, perbefogott megbánást, császár képe, útmutatás lényegében, második század, levélváltásból világos, keresztyéneket először, császárnak bemutatott, büntetések kegyetlenek, gyakorlatban halált, állambiztonságot, halálbüntetéssel, keresztyénségben, perbefogottaknak, halálbüntetésre, általánosságban, keresztyéneknek, elhanyagolhatók, császárkultuszt, keresztyéneket, bizonytalanság, államvallásban, gyermekgyilkos, felhatalmazást, államellenesek, császárkultusz, bűncselekményt, levélváltásból, keresztyénekre, veszélyeztette, büntetőjogban, keresztyénnek, felségsértést, büntetésekkel, veszélyezteti, vallástételük, kényszermunka, feljelentések, keresztyének, bizonyítékot, paráználkodó, gyakorlatban, institutumot, kihallgatták, megkérdeztem, valószínűleg, felségsértők, helytartónak, információnk, kényszerítés, bordélyházba, üldözéseknek, bizonyítani, felkelésnek, megtagadása, kegyetlenek, megmaradtak, , ,
|
|
|
|
2024. április
| | |
|
|
ma: |
0 db bejegyzés |
e hónap: |
113 db bejegyzés |
e év: |
375 db bejegyzés |
Összes: |
35940 db bejegyzés |
|
|
|
|
- Ma: 7519
- e Hét: 41295
- e Hónap: 70607
- e Év: 258409
|
|
|